معرفی دروس ترم سه؛ ارتباطات و توسعه
ارتباطات و توسعه
تعداد واحد : 3 واحد
نوع واحد : نظری
هدف: ارتقاء شناخت علمی کارشناسان ارتباطات در مورد نقش وسائل ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت جوامع معاصر جهان سوم، درک دقیق ماهیت نظریه پردازی و الگو سازی های ارتباطی غربی در دوره پس از جنگ جهانی دوم و آمادگی برای مقابله با عوارض منفی آن ها، جلب توجه به برنامه ریزی ها وسیاست گذاری های صحیح ارتباطی برای پیشبرد هدف های توسعه و پیشرفت اجتماعی
سرفصل دروس: کلیات: مفاهیم و تعاریف ( توسعه و رشد – نوسازی و پیشرفت ) نقش ارتباطات در توسعه ، تئوری ها والگوهای غربی ، توسعه بخشی ارتباطات جمعی ، تئوری های مبتنی بر تحرک اجتماعی و نشر نوآوری، تئوری " دانیل لرنر" راجع به تاثیر ارتباطات جمعی در انتقال از جوامع سنتی به جوامع صنعتی، نظریه "ویلبر شرام" در مورد ارتباط جمعی و توسعه ملی ، نظریه " اورت راجرز" درباره ارتباطات جمعی و نوآوری ها ، بازنگری تئوری های الگوهای غربی ، دگرگونی برداشت ها در مورد علل عقب ماندگی جهان سوم ، نظریه های مربوط به سلطه و وابستگی ، نقش امپریالیسم فرهنگی و ارتباطی در استعمار نوین و عقب ماندگی جهان سوم، تجربیات جدید جهان سوم در کاربردهای توسعه انگیز ارتباطات جمعی ، طرد الگوها و روش های تقلیدی و تحمیلی توسعه، توسعه درون زا و حراست هویت فرهنگی، ارتباطات جمعی و دگرگونی های بنیادی اجتماعی در ممالک در حال توسعه، برنامه ریزی و سیاست گذاری ارتباطات در جهان سوم
منبع – بخش نامه شورای عالی برنامه ریزی وزارت
علوم مصوب 1372