یک فنجان کتاب؛ علوم اطلاعات و ارتباطات
منبع- همشهری آنلاین
کتاب «علوم اطلاعات و ارتباطات» اثر الکس موکیئلی که توسط محمدمهدی فتورهچی ترجمه شده است، به بررسی ایدههای مورد قبول مانند تعدد رسانهها و تبادلات اجتماعی توسط اینترنت میپردازد.
هدف اصلی کتاب «علوم اطلاعات و ارتباطات»، تحقیق در مورد ارتباطات است و در بیان ویژگیهای اصلی مورد نظر نویسنده، میتوان گفت که علوم اطلاعات و ارتباطات همیشه در کنار هم قرار دارند، این ویژگی باعث میشود تا این علوم در تحقیقی گسترده جای داشته باشد، مبتنی بر یک اصل یا یک روش واحد نباشد و شاخههای مختلفی را در برمیگیرد.
این کتاب شامل هفت فصل «فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات (N.TIC)»، «ارتباطات همگانی»، «ارتباطات از نوع تبلیغات»، «ارتباطات شرکتی»، «رویکرد علمی پدیدههای ارتباطی چیست؟»، «رویکردهای علمی کلاسیک پدیدههای ارتباطی» و «رویکردهای جدید پدیدههای ارتباطی» است.
نویسنده در بخش اول این کتاب، با ارائه تعاریف ارتباطات همگانی، ارتباطات مشارکتی و ارتباطات مدیریتی به توسعه ارتباطات همگانی و توسعه ارتباطات از نوع تبلیغات پرداخته و پس از تبئین نسبت ارتباطات اجتماعی و سیاسی، به مبحث ورود فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات در سازمانها پرداخته است.
بخش دوم کتاب «علوم اطلاعات و ارتباطات» با برشمردن رویکردهای مختلف علمی پدیدههای ارتباطی آغاز شده و کارکرد این پدیدهها، نظریهها و مفاهیم در مطالعه پدیدهها را مورد توجه قرار داده است. همچنین رویکردهای اصلی روانشناختی و روانشناسی اجتماعی، رویکردهای اصلی زبانشناسی و رویکردهای اصلی جامعهشناسی در بیان رویکردهای علمی کلاسیک پدیدههای ارتباطی مورد بحث قرار گرفته است.
در بررسی رویکردهای جدید پدیدههای ارتباطی نیز به رویکرد ارتباطات با واسطههای مادی؛ رسانهشناسی، رویکرد از منظر «ارتباط - فرآیند» و رویکرد از جنبه نظاممندی ارتباطات پرداخته شده است.
- ۹۴/۱۲/۱۷