پایگاه اطلاع رسانی علوم ارتباطات 1393

وبلاگ دانشجویان ارشدعلوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی-واحد قوچان

پایگاه اطلاع رسانی علوم ارتباطات 1393

وبلاگ دانشجویان ارشدعلوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی-واحد قوچان

پایگاه اطلاع رسانی علوم ارتباطات 1393

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

این پرتال برای تبادل اطلاعات دانشجویان ورودی 93 مقطع ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان ایجاد شده است.
امید آنکه بتوانیم با تعامل ، همفکری ، مشارکت و ارتباطی پویا با یکدیگر در فرایند ارتقا علمی خود و سایر دوستان و همکلاسی ها سهیم باشیم .
بدیهی است مسیرمشترک پیش رو با دریافت نظرات ارزشمند استادان و مشارکت فعال مخاطبان گرامی این وبگاه پربارتر و غنی تر خواهد شد.

مدیر وبلاگ : ناصر برفرازی

barfarazi@gmail.com

پیوندها

آشنایی با چند سازمان بین المللی

ناصر برفرازی | يكشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۵۳ ب.ظ

منبع- ویکی پدیا برگرفته از سایت یک دوست دات کام

  اگر تا کنون با سازمانها و ارگانهای مختلف جهانی آشنایی نداشته و یا کمتر مطالبی از آنها میدانسته اید، اکنون موقعیت آن فراهم گشته تا اطلاعاتی اجمالی از مهمترین سازمانهای بین الملل کسب نمایید.
برای آشنایی با این سازمان ها به ادامه مطلب بروید...

 

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

یکی از نهادهای سازمان ملل و از ارکان فرعی مجمع عمومی ملل متحد است که وظیفه آن نشان دادن موارد نقض حقوق بشر می باشد. این شورا همزمان با انحلال نهاد سلفش یعنی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد ایجاد شده است. در 15 مارس 2006 مجمع عمومی قطع نامه مهمی برای ایجاد شورای حقوق بشر به منظور جایگزینی با کمیسیون حقوق بشر تصویب کرد.

سازمان ملل (UN)

سازمانی بین المللی است که در 1945 میلادی تأسیس و جایگزین جامعه ملل شد. این سازمان توسط 51 کشور تأسیس و در سال 2011 میلادی، 193 کشور عضو داشته است. اعضای آن تقریباً شامل همه کشورهای مستقلی می شود که از نظر بین المللی به رسمیت شناخته شده اند. فقط واتیکان، که عضویت در سازمان را نپذیرفته است و چین ملی (تایوان) که عضویتش بعد از عضویت جمهوری خلق چین لغو شد، در سازمان ملل متحد عضو نیستند. مقر سازمان ملل متحد در نیویورک است و کشورهای عضو و موسسات وابسته در طول هر سال با تشکیل جلسات منظم در مورد امور بین المللی و امور اجرایی مربوط به آنها تصمیم گیری می کنند.

سازمان ملل در پایان جنگ جهانی دوم و از سوی کشورهای پیروز در آن جنگ شکل گرفت و سازمان و روال حاکم بر فعالیت آن نشان از شرایط جهانی بعد از جنگ دوم دارد. شورای امنیت قوی ترین نهاد سازمان ملل پنج عضو دائمی دارد که در تصمیمات این شورا حق وتو دارند.

سازمان بین المللی کار (ILO)

یکی از موسسات تخصصی سازمان ملل متحد است که به امور مربوط به کار و کارگران می پردازد. این سازمان در سال 1919 و در نتیجه بحث های کنفرانس صلح پاریس تأسیس شد. سازمان بین المللی کار در آغاز وابسته به جامعه ملل بود و پس از تأسیس سازمان ملل متحد از سازمان های وابسته به آن شد. منشور فعلی سازمان که به بیانیه فیلادلفیا معروف است در سال 1944 تصویب شد. مقر این سازمان در شهر ژنو در کشور سوئیس است. سازمان هر سال در ماه خرداد کنفرانسی برگزار می کند.

یونیسف (UNICEF)

صندوق کودکان ملل متحد (به انگلیسی: United Nations Children's Fund) که بیشتر به نام اختصاری آن، یونیسف خوانده می شود. برای فراهم کردن غذای اضطراری و خدمات بهداشتی برای کودکان در کشورهایی که در اثر جنگ جهانی دوم تخریب شده بودند، ایجاد شد. در11 دسامبر 1946 به توصیه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایجاد شد.

در اکتبر 1953 مجمع عمومی ملل متحد این سازمان را به عنوان یکی از ارکان دائمی سازمان ملل شناخت و نام آن را از صندوق بین المللی اضطراری کودکان سازمان ملل به نام فعلی تغییر داد. فعالیت های یونیسف عمدتاً در جهت ارائه کمک های لازم و حمایت از کودکان کشورهای در حال توسعه است.

ستاد یا مقر یونیسف در نیویورک بوده و وظیفه آن کمک رسانی به کودکان و مادران در ابعاد انسانی و توسعه در کشورهای در حال توسعه بوده است. یک آژانس که با بودجه داوطلبانه اداره می شود با عنوان یونیسف بر مشارکت مالی دولت ها و بخش خصوصی و آحاد مردم تکیه دارد. برنامه های این نهاد در راستای کمک به جوامع در حال توسعه برای پیشرفت سلامت و رفاه کودکان بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل

(به انگلیسی: United Nations Security Council) یکی از ارکان سازمان ملل متحد است که وظیفهٔ پاسداری از امنیت و صلح بین المللی را به عهده دارد. بر اساس منشور سازمان ملل متحد، حیطهٔ قدرت شورای امنیت شامل اعزام نیروهای پاسدار صلح، تصویب تحریم های بین المللی، و اعطای اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه کشورهای متخاصم است.

تصمیم های این شورا به صورت قطعنامه های شورای امنیت اعلام می شود. شورای امنیت پنج عضو دائم و ده عضو انتخابی دارد. پنج عضو دائم این شورا در تصمیم ها و رای گیری های شورا حق وتو دارند. ریاست شورای امنیت نوبتی است (به ترتیب الفبای انگلیسی) و طول مدت آن یک ماه ریاست میباشد.

دیوان بین المللی دادگستری

معروف به دادگاه جهانی رکن قضائی اصلی سازمان ملل متحد است که مقر آن در کاخ صلح شهر لاهه در کشور هلند واقع شده است. رسیدگی به اختلافات قانونی میان کشورها که به این دادگاه ارجاع می شوند و همچنین ارائه نظر مشورتی در پاسخ به سوالات حقوقی سازمان های بین المللی، آزانس های تخصصی سازمان ملل و مجمع عمومی ملل متحد از وظایف اصلی این دیوان است. زبان های رسمی دیوان فرانسوی و انگلیسی هستند. دیوان 15 قاضی دارد که آن ها را مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت مشترکاً برای نه سال انتخاب می کنند. هر سه سال پنج کرسی قضاوت خالی می شود و پنج قاضی دیگر به جمع قضات اضافه می شوند. اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری جزء لاینفکی از منشور ملل متحد است و از اجزای اصلی نظم حقوقی موضوعهٔ بین المللی به شمار می آید.

سازمان عفو بین الملل

(به انگلیسی: Amnesty International) سازمانی غیر دولتی می باشد که با داشتن بیش از 3 میلیون عضو در زمینه حمایت از حقوق بشر فعالیت می کند. هدف گذاری این بنیاد غیر دولتی اینست که بتواند با تحقیق و فعالیت در زمینه حقوق بشر از پایمال شدن حقوق انسانها در سطح دنیا جلوگیری کرده و در نهایت خواستار برقراری عدالت در مورد افرادی که حقوق ایشان به هر نحوی پایمال گردیده می باشد. عفو بین الملل در سال 1961 و با تاثیرپذیری مستقیم از مقاله زندانیان فراموش شده که در مجله آبزرور توسط پیتر بننسون نوشته شد در لندن تأسیس گردید.

این ارگان سعی دارد تا با متوجه کردن افراد به مسائل حقوق بشر و استانداردهای جهانی تا حد ممکن فشار را بر دولت هایی که اجازه سوءاستفاده در کشور خود را می دهند افزایش دهد. این ارگان دارنده جایزه صلح نوبل در سال 1977 جهت مبارزه با شکنجه در دنیا و همچنین دارنده جایزه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر می باشد. این ارگان طولانی ترین پشتوانه تاریخی را در زمنیه حمایت از حقوق بشر در دنیا داراست و بسیاری بر این باورند که این ارگان بوده است که استانداردهای لازم را برای جریان حقوق بشر بوجود آورده است.

  • ناصر برفرازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی