پایگاه اطلاع رسانی علوم ارتباطات 1393

وبلاگ دانشجویان ارشدعلوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی-واحد قوچان

پایگاه اطلاع رسانی علوم ارتباطات 1393

وبلاگ دانشجویان ارشدعلوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی-واحد قوچان

پایگاه اطلاع رسانی علوم ارتباطات 1393

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

این پرتال برای تبادل اطلاعات دانشجویان ورودی 93 مقطع ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان ایجاد شده است.
امید آنکه بتوانیم با تعامل ، همفکری ، مشارکت و ارتباطی پویا با یکدیگر در فرایند ارتقا علمی خود و سایر دوستان و همکلاسی ها سهیم باشیم .
بدیهی است مسیرمشترک پیش رو با دریافت نظرات ارزشمند استادان و مشارکت فعال مخاطبان گرامی این وبگاه پربارتر و غنی تر خواهد شد.

مدیر وبلاگ : ناصر برفرازی

barfarazi@gmail.com

پیوندها

راهنمای کاربردی نگارش پروپوزال

ناصر برفرازی | سه شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۲۸ ق.ظ

پروپوزال یا طرح تحقیق، پیش نویس پ‍ژوهشی است که شما می بایست برای اخذ مدرک تحصیلی خود انجام دهید. در پروپوزال، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید، توضیح اهمیت آن موضوع، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته، اهداف و سئوالات تحقیق و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید. همچنین روش یا روش هایی که در پژوهش از آن ها بهره خواهید گرفت را ذکر می کنید.


تنظیم پروپوزال بنا بر هدفی که از آن دارید و یا به مقتضای رشته تحصیلی شما می تواند قدری متغیر باشد. اما شکل بندی بنیادین آن، همواره باید شامل عنوان بندی ها و بخش های زیر باشد:

 

1- موضوع تحقیق ( Project Title )

ذیل این عنوان می بایست عنوان دقیق تحقیق خود را  به زبان فارسی و انگلیسی ذکر کنید. برای مثال :

   مطالعه تجربی پایداری اثرات هومات پتاسیم در گندم غنی شده و تأثیر آن بر ریز مغذی های معدنی

 

Project Title:

     Experimental study on stability of potassium humate effect in enreached wheat and its affect on mineral micronutrients

 

2- اطلاعات فردی و علمی دانشجو، اساتید راهنما و مشاور

Personal and academic information of students, faculty advisors))

در این قسمت مشخصات کامل مجری پروژه و اساتید راهنما و مشاور بر اساس آخرین مدارک ارائه شده نوشته شود.

 

3- توضیح و تشریح موضوع و اهمیت و ضرور آن

(Explained the issue and its importance and necessity)

در این بخش می بایست جوانب موضوع، چگونگی ارتباط آن با رشته تحصیلی مورد نظر، و اهمیت موضوع به لحاظ علمی و کاربردی  و مواد و روشهای مورد استفاده را توضیح دهید.

 

4- ادبیات تحقیق و پژوهش های مرتبط ( Review of Literature and Relevant Topics)

زیر این عنوان، باید توضیح مختصری درباره پژوهش هایی که پیش از شما روی این موضوع و موضوعات نزدیک به آن انجام شده بدهید. در این بخش در واقع باید به ذکر پژوهش هایی بپردازید که شما قصد دارید یافته های آن ها را تکمیل کنید، اشتباهات آن ها را رفع نمایید و یا نتایج آن ها را رد کنید.

 

 5- جنبه جدید بودن و  نوآوری در تحقیق (New aspects of research and innovation)

در این قسمت روشها و راهکارهای جدیدی که در موضوع از آنها استفاده خواهد شد و یا نتایج جدیدی که به دست خواهند آمد باید ذکر شوند و توسط اساتید راهنما تأیید شوند.

 

6- اهداف، سوالات و فرضیه ها ( Aims, Questions and Hypothesizes )

در این بخش باید به ذکر نتایجی بپردازید که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت. توضیح دهید که از انجام تحقیق چه هدفی دارید؟ به کدام سمت حرکت می کنید؟ چه سوالاتی مطرح است و فکر می کنید به کجا خواهید رسید؟

واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی بایستی به صورت مفهومی و عملیاتی تعریف شوند و اهداف، سوالات و فرضیه ها باید در یک راستا باشند و مطابقت داشته باشند.

 

5- روش ها و ابزار های تحقیق ( Methodology )

در این قسمت توضیح دهید که در انجام پروژه از چه روش های علمی و آماری سود خواهید برد و چه متغییرهایی خواهید داشت و چه ابزارهایی را برای رسیدن به اهداف تحقیق به خدمت خواهید گرفت.

 6- منابع( References )

فهرستی از منابعی را که از آنها در تنظیم پروپوزال استفاده کرده اید و به کار شما مرتبط هستند را الفبایی و منظم کنید. ابتدا منابع فارسی و بعد منابع انگلیسی را در این بخش قرار دهید. نوشتن منابع در پروپوزال دقیقاً مانند خود پایان نامه خواهد بود.

    هنگام نوشتن فهرست منابع به مسائل زیر توجه شود:

         الف ترتیب نوشتن منابع بر حسب حروف الفبای فارسی باشد. 

         ب ابتدا منابع فارسی و سپس منابع غیر فارسی نوشته شود.

         ج ترتیب نوشتن مشخصات هر منبع بصورت زیر باشد:

1. شماره و ردیف              2. نام خانوادگی نویسنده                  3. نام کوچک نویسنده                    4. سال انتشار         5. عنوان کتاب، مقاله، گزارش، پایان‌نامه یا رساله           6. نام ناشر، مجله، سمینار یا موسسه علمی که مقاله در آن چاپ شده و یا نام دانشگاهی که پایان‌نامه در آنجا ارائه گردیده است (شماره و سال مجله قید شود)          7. شماره صفحاتی که مطلب موردنظر از آن استخراج شده است.

ð در صورتی که منبع مورد استفاده اینترنتی باشد، آدرس نهایی صفحه در سایت، نوشته شود.

 

 ارجاع به منابع در متن پایان نامه به دو روش نام خانوادگی و تاریخ تألیف اثر در داخل پرانتز (نام خانوادگی، تاریخ)  یا شماره منبع در فهرست منابع در داخل کروشه ]شماره منبع[ صورت خواهد گرفت.

 

*نکات مهم

 1- عنوان پروژه را طولانی انتخاب نکنید و سعی کنید این عنوان بیشتر از 16 کلمه نباشد.

2- این نکات را در مورد انتخاب و نگارش تیتر پروژه رعایت کنید :

الف ) سعی کنید موضوع روشن و ساده باشد. از به کار بردن الفاظ مشکل در عنوان تحقیق خودداری کنید.

ب ) عنوان پروژه را به صورت خلاصه ای فشرده از آن چه در ذهن دارید در نظر بگیرید. سعی کنید با همان یک جمله عنوان پروژه بتوانید چارچوب کلی تحقیق و هدف هایتان را به خواننده منتقل کنید. عنوان کار شما باید کاملاً مشخص کند که شما می خواهید چه چیز را و در چه شرایطی مطالعه کنید.

پ ) در جمله بندی عنوان پروژه دقت کنید تا چیدمان آن طوری باشد که آن چه اصل موضوع تحقیق شماست از فرع آن قابل تشخیص باشد.

ت ) سعی کنید کلمات اضافی را از عنوان پروژه حذف کنید .

 3- در مورد هدف هایی که از تحقیق دارید و  موضوعی که برای مطالعه انتخاب کرده اید و سوالات و فرضیه هایتان حتماً دقت کنید که در رابطه کامل با هم باشند و در نگارش پروپوزال سعی کنید که این رابطه را به خوبی نمایش دهید.

4- در زمینه چگونگی انتخاب روش تحقیق نیز ، وضع به همین ترتیب است. سعی کنید مناسب ترین ، عملی ترین ، علمی ترین و هم خوان ترین روش را برای پژوهش مورد نظرتان انتخاب کنید. 

5- پروپوزال را تمیز و با بخش بندی مناسب تحویل دهید. سعی کنید مرز بین عنوان ها مشخص باشد و مطالب را بر یک روی کاغذ A4 تایپ کنید.

6- حجم پروپوزال می بایست برای دوره های کارشناسی ارشد به همراه فرم های تعهد مندرج در آخر پروپوزال حداکثر 20 صفحه باشد. در این میان حداقل یک صفحه به ادبیات تحقیق و حداقل یک صفحه به منابع تحقیق اختصاص دهید. سعی کنید از منابع جدید و به روز استفاده نمایید و همه ی منابع پروژه فارسی زبان نباشند. هم چنین توجه بفرمایید فونت تعیین شده برای پروپوزال را تغییر ندهید.

7- از نوشتن موارد اضافه در پروپوزال ، مثل عریضه نویسی برای استاد راهنما و غیره ، جداً خود داری کنید. از توضیح اضافه هم پرهیز کنید.

8- در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن پروپوزال با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید. متن پروپوزال می بایست به لحاظ علمی و ادبی هیچ غلطی نداشته باشد.

9- سنجش علمی شما در واقع از طریق مطالعه پروپوزال میسر خواهد بود پس تمام تلاش و دانش خود را برای تنظیم آن به کار بگیرید.

  • ناصر برفرازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی